Усеукраїнська науково-практична конференція «Діяльнісний підхід у реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді»



Нагальні питання формування національної свідомості, любові до України, турботи про благо свого народу, уміння цивілізованим шляхом відстоювати права та свободу, сприяти громадянському миру й злагоді в суспільстві стали ключовими на Всеукраїнській науково-практичній конференції «Діяльнісний підхід у реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді». Захід відбувся 5 грудня 2019 року в м. Сєвєродонецьку відповідно до плану роботи Луганського ОІППО.

Відкрила конференцію начальник відділу професійної (професійно-технічної) освіти та координації діяльності закладів вищої освіти Департаменту освіти і науки  Луганської обласної державної адміністрації Тетяна Поскрякова. Далі з промовою щодо актуальності питань національно-патріотичного виховання в нашій державі до учасників звернулась модератор усеукраїнського заходу Ольга Касьянова, заступник директора з наукової роботи Луганського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат педагогічних наук, доцент.

З яскравим, надзвичайно позитивним і життєствердним музичним привітанням виступив творчий колектив Попаснянської загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів № 21 Попаснянської районної ради Луганської області (керівник – Марина Устенко).

Пленарне засідання розпочала Олена Короткова, завідувач кафедри соціально-гуманітарних дисциплін та методики їх викладання Луганського ОІППО, кандидат історичних наук, доповіддю на тему «Національно-патріотична проблематика в сучасному медіапросторі України».

Далі про результати соціологічного дослідження щодо національно-патріотичного виховання в закладах освіти Луганської області повідомили методисти кафедри управління освітою Луганського ОІППО Вікторія Міняйло й Світлана Лазарєва.  

 Методист кафедри природничо-наукових дисциплін та методики їх викладання Луганського ОІППО Ярослава Коваленко темою доповіді обрала національно-патріотичне виховання молоді засобами інтелектуальних завдань міжнародних природознавчих ігор.  Питання організації взаємодії між закладами освіти для військово-професійної орієнтації учнівської молоді у своєму виступі окреслив старший офіцер-вихователь комунального закладу «Луганський обласний ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус імені героїв Молодої гвардії», підполковник Костянтин Вощаний.

Ліричним і проникливим виступом «Мамина колискова» сімейно-спортивного центру «Магма» (керівник – Олена Усова) була завершена пленарна частина конференції.

Робота далі тривала на секціях:

  • «Актуальні питання національно-патріотичного виховання в процесі викладання предметів соціально-гуманітарного циклу» для вчителів соціально-гуманітарних дисциплін закладів загальної середньої освіти. Керівники секції: Олена Короткова, завідувач кафедри соціально-гуманітарних дисциплін та методики їх викладання Луганського ОІППО, кандидат історичних наук; Ірина Хайло й Валентина Колодяжна, методисти кафедри соціально-гуманітарних дисциплін та методики їх викладання Луганського ОІППО.

У межах роботи секції були заслухані доповіді: «Елементи народознавства на уроках української мови та літератури як складник національно-патріотичного виховання» (Світлана Доленко, учитель української мови й літератури опорного навчального закладу «Новоайдарська школа-гімназія Новоайдарської районної ради Луганської області»); «Організація роботи з національно-патріотичного виховання вчителя-словесника в позаурочний час» (Світлана Бутко, учитель української мови та літератури навчально-виховного комплексу «Муратівська загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад Новоайдарської районної ради Луганської області»); «Формування національної свідомості та патріотизму на уроках історії України в сучасній школі» та «Виховання патріотизму й національної свідомості учнів на уроках української мови та літератури» (учителі Кремінської школи-гімназії Кремінської районної ради Луганської області – Володимир Назарко й Ольга Назарко відповідно); «Патріотичне виховання засобами  шкільного музею» (Наталія Скрябіна, директор, учитель історії комунального закладу «Лисичанський навчально-виховний комплекс загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів № 3 – дошкільний навчальний заклад «Барвінок» Лисичанської міської ради Луганської області»); «Біловодщина – світанок України» (Ірина Шевченко, заступник директора з виховної роботи Біловодського опорного закладу загальної середньої освіти). Також присутні стали учасниками майстер-класу, який провела вчитель історії та мистецтвознавства комунального закладу «Навчально-виховний комплекс школа І–ІІ ступенів – ліцей «Гарант» Лисичанської міської ради Луганської області» Світлана Борисенко за темою «Критичний аналіз медіатекстів як засіб національно-патріотичного виховання на уроках історії».

  • «Національно-патріотичне виховання в початковій школі» для керівників методичних об’єднань учителів початкових класів закладів загальної середньої освіти. Керівники секції: Лариса Михайлова, в. о. завідувача кафедри управління освітою Луганського ОІППО, кандидат педагогічних наук, доцент; Світлана Лазарєва, методист кафедри управління освітою Луганського ОІППО.

Доповіді секції: «Сутність поняття «патріотизм» у сучасній педагогічній теорії та практиці. Основні аспекти патріотичного виховання молодших школярів» (Лариса Михайлова, в. о. завідувача кафедри управління освітою Луганського ОІППО, кандидат педагогічних наук, доцент); «Виховання громадянина-патріота в освітньому процесі початкової школи» (Віта Волкова, учитель початкових класів комунального закладу «Лисичанська спеціалізована школа І–ІІІ ступенів № 8» Лисичанської міської ради Луганської області); «Ефективні форми роботи з молодшими школярами щодо формування в них громадянської свідомості» (Ірина Заїка, учитель початкових класів Підгорівської загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області). У фінальній частині роботи секції методист кафедри управління освітою ЛОІППО Світлана Лазарєва провела тренінг «Нормативно-правові засади національно-патріотичного виховання особистості в закладі загальної середньої освіти».

  • «Військово-професійна орієнтація молоді в системі виховної роботи закладів загальної середньої освіти» для заступників директорів з виховної роботи закладів загальної середньої освіти. Керівники секції: Оксана Пагава, завідувач кафедри педагогіки та психології Луганського ОІППО, кандидат психологічних наук; Геннадій Малашенко, методист кафедри педагогіки та психології Луганського ОІППО.

Учасники цієї секції виголосили доповіді на такі теми: «Актуальні підходи до виховання дітей та учнівської молоді в умовах сучасних реалій» (Оксана Пагава, завідувач кафедри педагогіки та психології Луганського ОІППО, кандидат психологічних наук); «Система військової освіти в Україні» (Геннадій Малашенко, методист кафедри педагогіки та психології Луганського ОІППО); «Військові ліцеї та ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою – основа для підготовки майбутніх військових кадрів України» (Костянтин Вощаний, старший офіцер-вихователь комунального закладу «Луганський обласний ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою «Кадетський корпус імені героїв Молодої гвардії»); «Національна гвардія України – ключове військове формування МВС з правоохоронними функціями» (Владислав Охман, заступник командира патрульної роти стрілецького батальйону (з  КЕОП та ОГП) в/ч 3035); «Державна прикордонна служба України – гарант забезпечення недоторканності державного кордону країни» (Володимир Пліченко, начальник центру комплектування Державної прикордонної служби України в Луганській області); «Луганський державний університет внутрішніх справ імені Е. О. Дідоренка – провідний освітній заклад з підготовки кадрів для МВС України, поліцейських та фахівців у галузі прав» (Володимир Бондар, декан факультету підготовки фахівців для підрозділів Національної поліції України Луганського державного унiверситету внутрішніх справ імені Е. О. Дідоренка).

  • «Національно-патріотичне виховання в шкільній природничо-математичній освіті: інновації та перспективи» для вчителів природничо-математичного циклу закладів загальної середньої освіти. Керівники секції: Олена Буряк, завідувач кафедри природничо-наукових дисциплін та методики їх викладання Луганського ОІППО, кандидат педагогічних наук; Ярослава Коваленко, методист кафедри природничо-наукових дисциплін та методики їх викладання Луганського ОІППО.

У процесі роботи були заслухані доповіді: «Географічне краєзнавство як чинник національно-патріотичного виховання учнівської молоді» (Сергій Іванов, учитель географії Кремінської школи-гімназії Кремінської районної ради Луганської області); «Національно-патріотичне виховання в шкільній біологічній освіті» (Лариса Кулієва, учитель біології і хімії Калмиківської загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області); «Елементи національно-патріотичного виховання у викладанні інформатики» (Ярослава Мартиненко, учитель інформатики Опорного закладу загальної середньої освіти Марківська гімназія Марківської районної ради Луганської області); «Національно-патріотичне виховання під час викладання математики» (Ірина Каламбет та Оксана Коробова, учителі математики Сєвєродонецької загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів № 14 Сєвєродонецької міської ради Луганської області); «Упровадження ідей національно-патріотичного виховання на уроках фізики» (Галина Неклюдова, учитель фізики середньої загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів № 18 міста Сєвєродонецька Луганської області); «Формування патріотичних і громадянських якостей особистості учня на уроках хімії» (Тетяна Овчаренко, учитель хімії опорного навчального закладу «Половинкинська загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області»).

Підсумком роботи всеукраїнської конференції стало ухвалення резолюції, у якій учасники окреслили практичні шляхи для формування і розвитку особистості з високою національною самосвідомістю, готовністю до виконання громадянського та конституційного обов’язків із захисту національних інтересів, незалежності й цілісності України, ствердження національного суверенітету держави.