«Ідеї В.О. Сухомлинського надихають позашкілля»



Відповідно до Плану семінарів-практикумів для педагогічних працівників закладів позашкільної освіти України на 2019 рік, 17-19 квітня у м. Кропивницькому на базі Кіровоградського обласного центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді (ОЦЕНТУМ) відбувся Всеукраїнський педагогічний практикум «Світ творчості» для директорів обласних еколого-натуралістичних центрів на тему «Використання інноваційних ідей В.О. Сухомлинського у вихованні громадянина-патріота та формуванні європейських цінностей в новому освітньому середовищі позашкілля». Заявлена тематика та місце проведення цього семінару-практикуму в області, де працював наш видатний педагог-новатор, сприяли продуктивній роботі представників всієї України, які активно впроваджують у свою діяльність ідеї Василя Олександровича щодо виховання дитини в природі.

На відкритті цього заходу в обласній державній адміністрації були присутні перший заступник голови облдержадміністрації Коваленко С.П., начальник управління освіти, науки, молоді та спорту ОДА Таборанський В.П., директор департаменту екології та природних ресурсів ОДА Ковтунов О.В., начальник Кіровоградського обласного управління лісового та мисливського господарства Ревенко Н.О., директор Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді Вербицький В.В.. Представники керівництва області засвідчили свою повагу до всієї ланки позашкільної освіти області, і, перед усім, еколого-натуралістичного спрямування. Так, тільки у 2018 році, на ремонт Кіровоградського ОЦЕНТУМ було виділено один мільйон гривень. Але і це не головне, бо всі державні установи, і перш за все природоохоронного, біологічного, лісового та аграрного спрямування, завжди допомагають Кіровоградському ОЦЕНТУМ в роботі з учнівською молоддю регіону. Цю позицію учасники семінару-практикуму мали змогу спостерігати у всіх навчальних закладах, які відвідали. В області, яка має всього 7% лісистості, працює 39 шкільних лісництв; діти, які вивчають аграрні науки мають змогу відвідувати Інститут сільського господарства Степу НААН та друкуватись на сторінках його фахових видань; департамент екології та природних ресурсів надає фінансову і ресурсну допомогу Центру при проведенні масових заходів та природоохоронних акцій; обласний інститут післядипломної педагогічної освіти використовує базу закладу як творчу лабораторію та опікується професійним ростом педагогів-позашкільників.

Під час проведення цього заходу також відбулась символічна подія – після п’ятирічної перерви до дружньої сім’ї обласних позашкільників-натуралістів повернувся Луганський ОЦЕНТУМ, який відтворив свою роботу з 1 березня 2019 року, на підконтрольній Україні території Луганської області, в м. Кремінна.

Разом з цим заходом в м. Кропивницькому  відбулось відкриття Всеукраїнського фестивалю присвяченому Дню Землі та творча зустріч педагогів-позашкільників України, які входять до Європейської Асоціації позашкільної освіти. Все це свідчить про те, що область серйозно опікується позашкіллям і їм є чим пишатись.

В процесі проведення семінару-практикуму учасники мали змогу відвідати Кіровоградський ОЦЕНТУМ, творчі об’єднання учнівської молоді та шкільні лісництва, які працюють на базі чотирьох загальноосвітніх навчальних закладів; обмінятись досвідом та обговорити нагальні питання розвитку позашкільної освіти України у ХХІ столітті. На творчий підхід в роботі всіх надихнуло відвідування 18 квітня педагогічно-меморіального музею Василя Сухомлинського в с. Павлиш Онуфріївського району. Попри те що Василь Олександрович працював безпосередньо в школі, його ідеї виховання дітей в природі «просто неба», його «школа радості», «материнський сад» та багато інших ідей гуманізму та любові до дітей залишаються актуальними і сьогодні, а найбільше їх можна втілити саме в системі позашкільної освіти, де дитина навчається за покликом, де найбільше втілюється у життя ідея В. О. Сухомлинського про співпрацю педагога та учня, де відсутні оцінки та покарання, які так не любив «світлий геній Павлиша».

Багато добрих спогадів та творчих ідей повернуться до всіх куточків нашої України від щирої та відкритої до педагогів Кіровоградщини і проростуть на щедрій педагогічній ниві нової української школи і позашкілля, як невід’ємної її складової частини.