Дорожня карта відновлення освіти Луганщини після деокупації враховує два сценарії: повернення контролю за частиною території та відновлення в межах адміністративних кордонів включно із Луганськом, – Юрій Стецюк на форумі «Освіта Луганської області: відновлення та реінтеграція»



«Облдержадміністрацією здійснено низку надзвичайних заходів щодо забезпечення функціонування системи освіти області: усім дітям шкільного віку, учнівській та студентській молоді, які залишили зону бойових дій, забезпечено доступ до навчального процесу. У дистанційному форматі працюють 82 заклади загальної середньої, 6 закладів позашкільної та 10 закладів професійної (професійно-технічної), 17 закладів фахової передвищої освіти, а також три національні університети. Луганський обласний ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою працює в офлайн-режимі», – повідомив директор Департаменту освіти та науки облдержадміністрації Юрій Стецюк на форумі «Освіта Луганської області: відновлення та реінтеграція».

Невдовзі 3857 випускників отримають документи про освіту: 2157 – свідоцтво про здобуття базової середньої освіти, 1700 – про здобуття повної загальної середньої освіти. Усі вони успішно пройшли національне мультипредметне тестування.

Юрій Стецюк також окреслив проблемні питання галузі, які після деокупації доведеться вирішувати першочергово. Зокрема, відсутність чіткого розуміння обсягів освітніх втрат. Адже однозначно визначитися із потребами й конкретними заходами можна буде лише на місці, провівши обстеження придатних до використання навчальних приміщень та врахувавши кількість здобувачів освіти, які разом з родинами повертатимуться на звільнені території.

Він повідомив, що спільно з громадською організацією «Розвиток громадянських компетентностей в Україні» в рамках швейцарсько-українського проєкту «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» розроблено Стратегію та План відновлення і розвитку освіти Луганської області на 2023-2027 роки, відповідно до яких готується комплексна Дорожня карта їх повноцінного функціонування на деокупованих територіях.

Дорожня карта відновлення освіти Луганщини після деокупації враховує два сценарії: повернення контролю за частиною території та відновлення в межах адміністративних кордонів включно із Луганськом.

На першому етапі планується провести обстеження майнових комплексів закладів освіти та залежно їх стану сформувати потребу для відновлення матеріально-технічної бази. Визначити оптимальну їх кількість та забезпечити транспортування та безпеку учасників освітнього процесу. Створити кадровий резерв педагогічних і адміністративних працівників для роботи в закладах освіти на деокупованих територіях: своєрідний «Педагогічний десант» або «Гвардію вчителів». Мотивувати вчителів планують пільгами та вирішенням соціально-побутових питань.

З метою надолуження освітньої програми дітьми, які не мали можливості навчатись у 2022-2023 навчальному році, пропонується скласти індивідуальні навчальні плани та розробити критерії оцінювання їх навчальних досягнень.

Крім того, будуть відновлювати роботу навчально-практичних центрів професійної (професійно-технічної) освіти з урахуванням потреб у відновленні економіки та соціальної сфери регіону.

На другому етапі, за умови повного звільнення Луганської області, планується розробити типові адаптаційні освітні програми щодо переходу на навчання українською мовою у закладах освіти, окупованих з 2014 року територій. Розробити преференції для педагогів, які погодяться працювати на звільнених територіях, як варіант – вахтовим методом.

«2022/2023 навчальний рік продемонстрував нашу спроможність організувати дистанційне навчання для всіх здобувачів освіти, які бажали навчатися у закладах області, незалежно від місця перебування: в Україні, за кордоном чи навіть на окупованих територіях. На часі нове та вкрай важливе завдання – забезпечити функціонування системи освіти області, з урахуванням наслідків війни», – резюмував свій виступ Юрій Стецюк.