В умовах воєнного стану в Україні та майже повної окупації території Луганщини питання забезпечення доступності освітніх послуг для всіх здобувачів освіти набуває особливого значення. Окреме та надважливе питання – створення умов для здобуття освіти дітьми з особливими освітніми потребами. Проблеми інклюзивного навчання, підтримки психічного здоров’я та роботи інклюзивно-ресурсних центрів області було обговорено на нараді Департаменту освіти і науки облдержадміністрації з керівниками органів управління освітою та інклюзивно-ресурсних центрів 27 лютого 2024 року.
Участь у нараді взяли заступник голови обласної державної адміністрації Катерина Безгинська та національний експерт Швейцарсько-українського проєкту «DECIDE» Андрій Мацокін.
Катерина Безгинська зазначила, що сьогодні у 85 закладах загальної середньої освіти навчаються 23015 учнів. У школах функціонують 162 інклюзивні класи, в яких освіту здобувають 262 учні з особливими освітніми потребами, та 2 спеціальні класи для 17 учнів. За кордоном перебувають 47 учнів шкіл з ООП. За формою педагогічного патронажу освіту здобувають 42 дитини з особливими освітніми потребами. Освітній процес в школах області забезпечують 1702 педагогів, в тому числі 68 психологів та 86 асистентів учителя в інклюзивних класах ( на 73 ставки). Із 7 інклюзивно-ресурсних центрів, які відновили свою роботу в безпечних регіонах України, 2 (Рубіжанський та Біловодський) працюють у режимі оф лайн, інші працюють дистанційно. Вона наголосила, що завданням військових адміністрацій територіальних громад є створення умов для організації роботи ІРЦ в очному режимі.
Разом із національним експертом Швейцарсько-українського проєкту DECIDE Андрієм Мацокіним учасники наради обговорили умови забезпечення права на інклюзивну освіту та безбар’єрність, а також питання нормативного забезпечення роботи закладів освіти та інклюзивно-ресурсних центрів. Присутні підтримали думку експерта про те, що інклюзивне навчання не обмежується навчанням дітей з певними діагнозами або інвалідністю. Підтримка особливих освітніх потреб є забезпеченням права людини на освіту та поширюється на різні категорії громадян: внутрішньо переміщених осіб, дітей, які потребують тимчасового чи додаткового захисту, зазнали психологічних травм, діти з особливими мовними потребами тощо. Тож робота закладів освіти має бути спрямована на забезпечення безбар’єрності та інклюзивності.
На нараді було представлено та обговорено досвід роботи інклюзивно-ресурсних центрів Рубіжанської, Лисичанської, Сєвєродонецької, Кремінської. Попаснянської, Біловодської, Новоайдарської громад, які надають корекційно-розвивальні та інформаційні не тільки дітям на їх батькам з Луганської області, а й жителям територіальних громад, у яких тимчасово перебувають фахівці центрів.
Підбиваючи підсумки роботи наради, в. о. директора Департаменту освіти і науки облдержадміністрації Тетяна Ткачова та усім працівникам інклюзивно-ресурсних центрів за роботу та наголосила, що сприяти здобуттю освіти дітьми з особливими освітніми потребами мають укомплектування штатів ІРЦ кваліфікованими фахівцями згідно із штатними розписами та розширення спектру та підвищення якості корекційно-розвивальних послуг.