Пріоритети позашкільної еколого-біологічної освіти



Відповідно до «Плану семінарів-практикумів для педагогічних  працівників закладів позашкільної освіти на 2019 рік», згідно з листом МОН України від 05. 08. 2019 р. №6/329-19 «Про проведення Всеукраїнського семінару-наради», Національним еколого-натуралістичним центром учнівської молоді з 25 до 27 вересня 2019 року у Чернігівській області був проведений Всеукраїнський семінар-нарада для директорів обласних еколого-натуралістичних центрів (станцій юних натуралістів) за темою: «Формування базових компетентностей особистості засобами агробіологічної освіти».

Програма семінару-наради була насиченою. Крім основних питань були обговорені шляхи інноваційного розвитку позашкільної та позакласної роботи з учнівською молоддю в контексті процесів децентралізації, впровадження цифрових технологій, співпраці з міжнародними фундаціями, а також посилення біологічної складової в екологічній освіті і вихованні, осучаснення агробіологічної освіти, як шлях до повернення поваги до людини праці. Особливо важливо це, враховуючи стратегічне бачення керівництва України щодо земельної реформи та сучасних світових тенденцій, спрямованих на розвиток локального виробництва екологічно чистої сільськогосподарської продукції та посилення економічної освіти сільської молоді тощо.

Слід зазначити, що даний семінар-нарада, вперше, проходив разом з іншим всеукраїнським заходом – ІІ (фінальним) етапом Всеукраїнського зльоту учнівських лісництв закладів загальної середньої та позашкільної освіти. На цих заходах, чи не вперше були представлені всі 24 області України, що є свідченням важливості відповідного напряму роботи з учнівською молоддю.

Відкриття семінару-наради та зльоту учнівських лісництв проходило у приміщення Чернігівського обласного Палацу дітей та юнацтва. Відкрили ці заходи виконуюча обов’язки голови  Чернігівської облдержадміністрації Наталія Романова та директор Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді МОН України, доктор педагогічних наук, професор, академік Академії наук вищої освіти України Володимир Вербицький. З вітальними словами до учасників заходів звернулись начальник Укправління освіти і науки Чернігівської ОДА Микола Конопацький, представники Чернігівського обласного управління лісового та мисливського господарства. Дитячі колективи Чернігівщини дарували учасникам цих заходів свої творчі надбання у вигляді танців, хореографічних та спортивних композицій, співу тощо.

В процесі роботи була проведена презентація Чернігівської обласної станції юних натуралістів та проведена нарада директорів з зазначеної тематики. Також учасники семінару-наради мали змоги ознайомитись з роботою на навчально-дослідницькій ділянці у Борзнянській спеціалізованій школі-інтернаті І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів, вивчити їх досвід участі в міжнародних конкурсах з розвитку агробізнесової освіти учнівської молоді.

Програмою семінару-наради також було передбачено вивчення роботи агробіостанції Чернігівського обласного педагогічного ліцею, як моделі вивчення учнівською молоддю новітніх агротехнологій, сучасних тенденцій ландшафтного дизайну, проведення екологічної просвітницької діяльності та науково-дослідницької роботи. Саме на території цієї агробіостанції, 27 вересня, перед завершенням роботи семінару та зльоту шкільних лісництв, учасниками цих заходів (педагоги, діти, представники лісових господарств України) була закладена «Алея Єдності та Миру».

Також учасники семінару-наради мали змогу познайомитись з історико-культурним та духовним надбаннями Чернігівщини. Були організовані екскурсії до найбільших храмових комплексів міста Чернігів. Справжнім подарунком стали відвідування палацу Кирила Розумовського та гетьманської столиці України – міста Батурин з його музейними комплексами. Всіх учасників вразили гостинність чернівчан, увага влади до проблем освітньої галузі та бачення перспектив її розвитку.

Слід зазначити, що для Луганської області особливе значення мав досвід роботи Чернігівської обласної станції юних натуралістів, яка вже багато років, залишаючись єдиним профільним позашкільним навчальним закладом на теренах області, організовує роботу за відповідним напрямом роботи в освітньому просторі області. Після подій 2014 року майже така ситуація склалась і на території Луганської області, яка підконтрольна Україні. Тільки з березня 2019 року, з відкриттям Луганського обласного центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді, таких закладів стало два.  Тож є чому повчитись, що запровадити, або, враховуючи специфіку нашої області. Модифікувати в галузі еколого-натуралістичної освіти і виховання учнівської молоді.