Серпнева конференція працівників освіти – це традиційно досить умовний, плавкий рубіж: підбиваються підсумки минулого навчального року, які визначають пріоритети роботи в році новому. Минулий навчальний рік був особливим, адже вимушений карантин, який Україна переживає разом зі світовою спільнотою, перевірив не лише, наскільки міцне маємо здоров’я, а і як швидко можемо адаптуватися до нових умов, організувати повноцінний освітній процес, та при цьому не знизити рівень якості освітніх послуг. Традиційно кожен новий навчальний рік в Україні починається серпневими конференціями педагогічних працівників, де визначаються стратегічні пріоритети розвитку освіти, шляхи їх реалізації, а педагогічна спільнота скеровується до реалізації ціннісних пріоритетів особистості.
Цьогорічному педагогічному форуму в Луганській області передував онлайн-марафон «Організація освітнього процесу у 2020–2021 навчальному році: тенденції та виклики», який з 25 по 28 серпня проводили Департамент освіти і науки Луганської обласної державної адміністрації спільно із Луганським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти та Навчально-методичним центром професійно-технічної освіти у Луганській області. Під час семінарів та тренінгів, які проводилися за допомогою дистанційних технологій та програмного забезпечення Skype for business і платформи ZOOM, науковці та досвідчені педагоги області ділилися досвідом щодо розв’язання нагальних питань організації освітнього процесу в закладах освіти та викладання окремих предметів з урахуванням протиепідемічних і профілактичних заходів у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби.
У 19-ти заходах онлайн-марафону для освітян закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної) освіти взяли участь 2 650 педагогічних працівників Луганської області, що становить майже третину від загальної кількості педагогів зазначених закладів освіти.
Сучасна політика держави у сфері освіти полягає у забезпеченні кожній українській дитині рівного доступу до якісної освіти, що відповідає її потребам, потребам батьків, суспільства, викликам майбутнього. Саме тому темою обласної серпневої конференції педагогічних працівників невипадково було обрано «Реформування освітньої галузі Луганщини: результати та перспективи».
Захід, до участі в якому були запрошені керівники області, територіальних органів управління освітою, закладів освіти, представники наукових та навчально-методичних установ, громадськості та міжнародних організацій, які опікуються проблемами та розвитком освітнього середовища в області, урочисто відбувся 28 серпня 2020 року в Луганському обласному академічному українському музично-драматичному театрі. З міркувань епідеміологічної безпеки кількість учасників цьогорічного педагогічного форуму організаторами була обмежена, але матеріали конференції в повному обсязі й зручному форматі невдовзі будуть викладені на сайту Департаменту освіти і науки для ретельного вивчення педагогами області.
Відкриваючи конференцію, до педагогів Луганщини з вітальним словом звернувся голова обласної державної адміністрації – керівник обласної військово-цивільної адміністрації Сергій Гайдай, який відзначив, що реформа в освіті – це не тільки зміни в Міністерстві освіти і науки. Вона стосується кожної ланки: Департаменту освіти і науки облдержадміністрації, керівників міст, районів та ОТГ області, органів управління та закладів освіти, вчителів, батьківської спільноти, громадськості та учнів. Очільником області було визначено провідні завдання для освітян, серед яких найголовніше – зробити все, щоб наші діти восени радісно пішли до шкіл, коледжів та університетів, а батьки були спокійні й упевнені в тому, що про їх дітей піклуються, їх навчають, харчують, виховують у безпечних для здоров’я умовах.
Сергій Гайдай зупинився на актуальних питаннях розвитку освіти в області, зокрема щодо відсутності черг до дитячих садочків та складної демографічної ситуації в регіоні, що спричиняє поступові втрати контингенту школярів, відзначив досягнення Рубіжанської загальноосвітньої школи № 9, Новопсковського опорного заклад загальної середньої освіти Новопсковської селищної ради, Лисичанського багатопрофільного ліцею та Марківської гімназії, чиї випускники спромоглися скласти ЗНО з історії України, біології та хімії на 200 балів, поділився намірами облдержадміністрації продовжити реалізацію в області проєкту Президента України «Велике будівництво» та програми «Спроможна школа для кращих результатів», у рамках яких державою виділено Луганщині майже 85 млн грн. Разом з тим він висловив упевненість, що потужну державу і конкурентну економіку може забезпечити згуртована спільнота творчих людей, відповідальних, активних і підприємливих громадян, якими, на його думку, і є працівники освіти області.
У доповіді директора Департаменту освіти і науки облдержадміністрації Юрія Стецюка, що була присвячена практичним аспектам реалізації реформування освіти Луганщини, особливу увагу приділено питанням децентралізації та її впливу на структуру освітнього середовища та здійснення ефективного менеджменту в галузі, імплементації прийнятого в 2020 році Закону України «Про загальну середню освіту», а також розбудови Нової української школи, підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників, розвитку системи професійного навчання, вищої та фахової передвищої освіти області.
У підсумку своєї доповіді Юрій Стецюк наголосив, що у зв’язку із заходами, спрямованими на запобігання коронавірусної хвороби та збереження життя і здоров’я всіх учасників освітнього процесу, цей рік для освітян буде дуже непростим, і в партнерстві з органами місцевого самоврядування їм необхідно забезпечити розвиток галузі, високу якість освітніх послуг та продовження реформ, запроваджених Урядом.
Спікерами конференції також виступили:
Роман Власенко, голова Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області («Нова школа в умовах децентралізації»);
Наталія Приходько, начальниця відділу освіти, культури, молоді та спорту виконавчого комітету Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області («Нова парадигма освіти в умовах об’єднаної територіальної громади»);
Інна Сухаревська, директорка Кудряшівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Кремінської районної ради Луганської області («Автономія як шлях до ефективного менеджменту школи»);
Ольга Коган, завідувачка обласного ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти Луганського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти («Доступність Нової української школи – якісна інклюзивна освіта»);
Максим Бунєгін, директор Вищого професійного училища № 94 («Діяльність закладу професійної освіти в умовах пандемії»);
Володимир Яковлєв, директор Луганського обласного центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді («Позашкільна освіта – виховний ресурс Нової української школи»);
Тетяна Сідєльнікова, директор Луганського обласного центру дитячо-юнацького туризму і краєзнавства («Реформування закладів позашкільної освіти в умовах децентралізації»).
Наприкінці конференції до її учасників знову звернувся Сергій Гайдай зі словами: «Ви завжди були і є надією суспільства. На вас покладено високу місію виховання майбутніх поколінь громадян нашої незалежної держави. Напередодні нового навчального року бажаю вам наснаги та натхнення, здоров’я, миру та злагоди в державі, у родинах, у ваших серцях!»
Актуальні питання реформування освітньої галузі Луганської області