Сьогодні, 8 грудня 2020 року, розпочалася в онлайн-форматі дводенна конференція «Результати впровадження Всеукраїнського експерименту «Формування багатомовності дітей та учнів: прогресивні європейські ідеї в українському контексті» за участю т.в.о. Міністра освіти і науки України Сергія Шкарлета, директора офісу Верховного комісара ОБСЄ у справах національних меншин Крістофа Кампа, міжнародних експертів, а також представників посольств Німеччини, Польщі, Угорщини, Румунії, Офісу Ради Європи в Україні, науковців, педагогічних працівників.
У вітальному слові очільник МОН висловив вдячність Офісу Верховного комісара у справах національних меншин Організації з безпеки та співробітництва в Європі за сприяння в організації конференції та наголосив на важливості заходу.
«Проведення цього заходу є надзвичайно важливим. Впроваджуються Закон України «Про повну загальну середню освіту» та Державний стандарт початкової освіти, затверджено Державний стандарт базової середньої освіти. Розпочато розроблення нових освітніх програм, типових навчальних планів (для 5-9 класів). Основними завданнями цих документів є забезпечення рівних можливостей для здобуття якісної освіти громадянами незалежно від національності, місця проживання чи фінансового статку. Це дозволить побудувати успішну кар’єру та самореалізуватися в Україні», – зауважив Сергій Шкарлет.
За його словами, держава прагне створити необхідні умови для утвердження державності української мови та водночас забезпечити вільний розвиток усіх мов корінних народів та національних меншин на своїй території, мотивувати дітей до вивчення іноземних мов.
Законом України «Про повну загальну середню освіту» визначено, що учні, які належать до національних меншин, у 5-11(12) класах вивчатимуть частину предметів державною мовою, а частину – рідною мовою. Забезпечується право на вивчення рідної мови в державних і комунальних закладах загальної середньої освіти. Приватні школи мають можливість обирати мову освітнього процесу.
Учасники дводенної конференції «Результати впровадження Всеукраїнського експерименту «Формування багатомовності дітей та учнів: прогресивні європейські ідеї в українському контексті» розглядають наступні питання:
- Багатомовна освіта в Україні: огляд та презентація досягнень експерименту.
- Результати моніторингу пілотного проєкту з багатомовної освіти в чотирьох областях України (Чернівецька, Закарпатська, Одеська та Запорізька) та їх практичне значення для популяризації багатомовної освіти в Україні.
- Підтримка багатомовної освіти в контексті рекомендації Ради Європи.
- Презентація успішних практик з багатомовної освіти в закладах освіти.
- Виклики та можливості для поширення програм з багатомовної освіти в Україні: національний та регіональний вимір.
- Масштабування результатів пілотного проєкту – подальші кроки: дискусія щодо можливості розроблення політики з багатомовної освіти в Україні.
Т.в.о. Міністра освіти і науки Сергій Шкарлет зауважив, що головним завданням Всеукраїнського експерименту «Формування багатомовності дітей та учнів: прогресивні європейські ідеї в українському контексті», що завершується, було застосування моделей мультилінгвальної освіти для поліпшення рівня володіння державною мовою та підтримки мов національних меншин, а також вироблення закладами освіти власних моделей здійснення освітнього процесу. Ці моделі, зокрема, передбачають надання школярам можливостей вивчення предметів (не тільки мовної галузі) кількома мовами, що розвиває компетентності дитини та відкриває можливості для її подальшої успішної самореалізації.
Також під час конференції відбудеться презентація посібника «Успішні практики багатомовної освіти в Україні», що підготовлений українськими фахівцями та міжнародними експертами за підтримки Офісу Верховного комісара ОБСЄ у справах національних меншин та розроблений як результат діяльності закладів у межах експерименту.
Довідково.
Сьогодні в закладах загальної середньої освіти України освітній процес здійснюється одинадцятьма мовами (державною (українською), дев’ятьма мовами корінних народів і національних меншин (болгарською, кримськотатарською, молдовською, німецькою, польською, російською, румунською, словацькою, угорською). Як предмет вивчається 32 мови, зокрема й мови національних меншин.
Нагадаємо, Міністерство освіти і науки спільно з Державною службою якості освіти розробило методичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти.