Лілія Гриневич: Кожен учитель має пройти курс з психосоціальної допомоги, щоб розвивати стійкість до стресу в дітей



Діти-переселенці, діти, які навчаються у «сірій зоні» поруч із лінією зіткнення, та діти воїнів АТО – три вразливі групи, що конче потребують отримання психосоціальної допомоги в школах.

Про це зазначила Лілія Гриневич під час прес-конференції, що проходила сьогодні, 2 лютого, в приміщенні Національного університету «Києво-Могилянська академія».

На заході підбивали підсумки проекту «Комплексна психосоціальна допомога дітям, підліткам та родинам, які постраждали внаслідок конфлікту в Україні».

Лілія Гриневич зауважила, що в межах проекту було розроблено курс для підвищення кваліфікації вчителів «Психосоціальна допомога для розвитку стійкості до стресу у дітей».

«В цьому проекті нам потрібні були результати, які ми зможемо застосовувати для системної роботи з дітьми, що постраждали внаслідок російської агресії. І цей курс – саме таке системне рішення. Адже його зможуть читати в інститутах післядипломної освіти по всій Україні. Проблема є, в ситуації, що існує сьогодні, кількість таких дітей може збільшуватися. Саме тому цей курс має пройти кожен український вчитель», – пояснила Міністр.

Вона наголосила, що також в рамках проекту 22 викладача з інститутів післядипломної освіти з 20 областей України пройшли тренінг з викладання розробленого курсу.

«Ми зараз маємо кілька дуже вразливих груп дітей, яким необхідно надавати психосоціальну допомогу. Зокрема, це діти переселенці. Актуальна статистика свідчить, що нині кількість дітей переселенців, які навчаються в дошкільних навчальних закладах, становить 64тис 289 осіб, а в загальноосвітніх навчальних закладах – 47тис 455 осіб. Це одна велика група переміщених дітей, які пережили стрес і коли їм довелося втікати від війни, і адаптуватися в новому оточенні», – повідомила Міністр.

Інша вкрай вразлива група дітей, за словами Лілії Гриневич, школярі, які навчаються у «сірій зоні» – поблизу лінії розмежування. Сьогодні в Донецькій області в цій зоні знаходиться 107 навчальних закладів, в яких навчаються близько 9,5тис дітей, в Луганській області – близько 3тис дітей у 26 школах.

«Коли ми підняли статистику звернень до шкільних психологів і соціальних працівників, то виокремили ще одну вразливу групу – це діти з родин воїнів АТО. Якщо дивитися за частотою звернень до психологів, то у 2015 році переважала група дітей переселенців, а зараз привалює група дітей бійців АТО», – підкреслила Міністр. 

Джованна Барберіс, голова Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні, зазначила, що в значній мірі успішність проекту залежала від продуктивної співпраці усіх сторін – МОН, ЮНІСЕФ та Києво-Могилянської академії. 

Вона розповіла, що проект проходив у п’яти областях: Донецькій, Луганській, Харківській, Дніпропетровській та Запорізькій. Контрольні вимірювання свідчать, що проведені тренінги мали високу результативність. Так, у класах, де вчителі пройшли тренінги в рамках проекту, за рік кількість дітей, які мають «деякі проблеми» у стосунках з однолітками, скоротилася з 25% до 9%, а кількість школярів, що мають «значні проблеми» у стосунках, – з 10% до 3%.

Сергій Богданов, керівник Центру психічного здоров’я та психосоціального супроводу НаУКМА додав, що завдяки роботи проекту з переміщеними дітьми, зокрема через шкільних психологів, вдалося зменшити їхній психосоціальний стрес у 4 рази.

У тренінгах з основ емоційного спілкування, створення довірливого класного середовища взяли участь 3842 вчителі загальноосвітніх навчальних закладів, 465 практичних психологів та 112 соціальних працівників. Комплексна програма психосоціальної допомоги, яку розробили експерти НаУКМА, передбачає допомогу дитині на рівні родини, громади, психологічного консультування та спеціалізованої психотерапевтичної допомоги.

Загалом близько 250 000 дітей та батьків на сході України отримали психосоціальну підтримку за сприяння ЮНІСЕФ. Національний університет «Києво-Могилянська академія» разом з ЮНІСЕФ підготували понад 4000 фахівців для надання психосоціальної допомоги дітям та сім’ям, уражених конфліктом.